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Reviews of Night Owl (2015)

Albatrosh is Eyolf Dale and André Roligheten. ‘Night Owl’ is their fifth album, being their second release for Rune Grammofon. Both players come from Skien and had their education partly at the Norwegian Academy of Music. In 2008 they won the prestigious JazzIntro award. In 2009 they released their first album. So we are talking of a established collaboration, that is still musically fruitful for both players. For ‘Night Owl’ they choose the Fattoria Musica Studio in Osnabrück, Germany to record their new creations. They take their influences from American as well as European traditions of jazz and improvised music. Roligheten composes some of the tracks, some by Dale and others by both of them together. But in all compositions there is room for improvisation. Their music has a very jazzy feel, but offers far more than the usual schemes. They place remarkable accents in their excursions. They create unusual patterns but never completely far out. Jazz is always very near, the music is always accessible I would say. Sometimes the players create contrasts at other moments they go – unison – the same route. They offer fine interplay and interaction., and travel through different moods and emotions. Although they are only two, often one has to keep attention in order to register all movements. They are not into investigating sound, but into creating exciting new structures. All is played with ‘souplesse’ and virtuosity. Very transparent self-conscious music.
Vital Weekly

Albatrosh are a playful and rumbustious Norwegian duo made up of pianist Eyolf Dale and André Roligheten on saxophone and clarinets. Both musicians are strong improvisers with mature techniques and a distinctive sound; Dale’s precise and classically informed, Roligheten’s light-toned, but with a raspy edge. But it is their ensemble work and compositions that most impress on their fifth release. Each piece unfolds through unexpected twists and turns and is as atmospheric as their titles — “Duvet Day” gentle, “Nut Job” dramatic and “Night Owl” faintly ominous.
Financial Times (UK)

An openminded embrace of extended techniques keeps “Night Owl” unpredictable, introducing an air of danger. Dale´s darting lines and Roligheten´s rhythmic reed-popping flirt with chaos on “Sheriff” and “Nut Job”, while “Night Owl” and “Early Bird” negotiate more typically serene modes Scandic lyricism. If you´ve enjoyed Neset and Herskedal´s off-beat partnership, then the supercharged interplay of Albatrosh should hit the spot.
Jazz Journal (UK)

Light, airy contemporary jazz from the Norwegian duo of pianist Eyolf Dale and the sax and clarinets of André Roligheten. On the whole it´s composed, with writing responsibilities shared across the eight tracks, but with room for improvisation written in along the way. The freer sections stand out clearly, such is the sense of rigorous structure that the rest of “Night Owl” offers up. In many ways very simple, and yet somehow not minimal, the duo´s approach is very clean, with the two instruments perfectly in line with each other.
The Wire (UK)

Piano/reeds duo Albatrosh impress with their accessible second long-player “Night Owl”.
Record Collector (UK)

A contemporary feel with plenty of improv, the outfit are both inventive and quite sparkling.
Hi Fi World (UK)

Albatrosh ist ein norwegisches Duo mit Pianist Eyolf Dale und Saxofonist André Roligheten. Auf ihrer vierten CD “Night Owl” (Rune Grammofon/Cargo) schließt es nahtlos an den balladesken Free-Bop ihres Vorgängers “Yonkers” an. Stimmungsvoller Jazz, der sich hervorragend für trübe Winternachmittage eignet, die es ja in Norwegen fast das ganze Jahr gibt.
Jazzthing (DE)

Dem dichten kammermusikalischen Zusammenspiel im zeitgenössischen Jazzkontext widmet sich dieses Duo. Dale und Roligheten, starke Instrumentalisten mit guten Ohren, zeigen sich in acht kompakten Stücken als hervorragend eingespielte Einheit. Diese Kompaktheit ist jedoch Segen und Fluch zugleich, denn durchaus wären des Öfteren umfangreichere improvisatorische Ausflüge als die gebotenen keineswegs unwillkommen – vor allem von Dales stark perkussiv ausgerichtetem Piano könnte man/frau gerne mehr vertragen. Zumindest für meinen Geschmack ist allzu häufig, sobald sich Spannung und Intensität gerade so richtig aufgebaut haben, auch schon wieder Schluss. Die Ausgangspunkte des musikalischen Geschehens sind selbst komponierte, vor allem in rhythmischer Hinsicht, vertrackte, vielleicht ab und zu etwas zu liebliche Themen, die einander aber leider, von Stück zu Stück, zu sehr ähneln; da wäre etwas mehr Abwechslung durchaus gefragt. Am Ende mutet es auch etwas seltsam an, dass diese Themen sämtlich im Unisono vorgetragen werden. Das vermag zwar instrumentale Fähigkeiten zu unterstreichen, ist aber nicht wirklich nötig. Night Owl hat, ohne Frage, seine Qualitäten, und auch immer wieder einmal Interessantes zu bieten; das Ganze sollte aber eigentlich doch ausbaufähig sein.
Freistil (AT)

I jazzen lever albumformatet glade dager. Den norske duoen Albatrosh har vist jevnt stigende kurve siden oppstarten i 2006. Duoen har mottatt flere priser og er nå ute med sitt femte album. André Roligheten (saksofon og klarinett) og Eyolf Dale (piano) dro til en liten gård i den tyske byen Osnabrück for å finne roen og spille inn sine åtte nye komposisjoner. Piano/saksofon er et av jazzens flotteste formater, og duoen gjør slettes ikke skam på det. “Night Owl” er meget vakker og interessant duojazz med mothaker, en plate veldig mange vil sette pris på bare de får hørt den.
Dagens Næringsliv (NO)

Alle dere som liker jazzen en smule melodiøs, kan ha mye å hente hos Albatrosh. Den norske duoen har eksistert i åtte år, men de to 29-åringene har spilt sammen siden de var 17 og møttes på skolen i Skien. Eyolf Dale, piano og André Roligheten, saksofon og klarinetter viser med sitt femte album hvordan man kan sitere fra jazzhistorien og skape en helt ny og egen fortelling. Både Christian Wallumrød og Chick Corea flimrer gjennom den idémassen som bærer de to første sporene på Night owl, menDale og Roligheten bruker påvirkningskilder som springbrett for egne svev. Det ligger en sterk kvalitet i det symbiotiske særpreget, og det gi og ta-forholdet de to har utviklet. Den slående jevnbyrdigheten er både leken og lett, og fargene skifter fra komposisjon til komposisjon. Når de kommer til «Early bird» står de frem som ettertankens musikere og sørgmodighetens akkompagnatører. Det låter vakkert som i en Jimmy Giuffre-ballade og nesten like varsomt som morgengryet. De driver hverandre frem som melodibærere, improvisatører og rytmeforvaltere, mens jazzens tradisjonelle solistrolle blir nedtonet. Jeg gleder meg over motstand og medgjørlighet og hvordan duoen anvender dyktigheten. Slik kan en god eksportvare låte. 5/6.
Aftenposten (NO)

Då Albatrosh i 2009 gav ut sitt første album «Seagull Islands», var tittelen på meldinga mi «To sjeler, ein duo». Fem år og like mange album seinare er det eit like gyldig statement, albumet heiter «Night Owl», og duosamarbeidet mellom skulekameratane frå Skien er like glitrande. For nykomarar snakkar vi om pianist Eyolf Dale og saksofonist André Roligheten, som her i avisa dessutan toppa årets ti på toppliste i 2010 med «Mystery Orchestra with Grenager & Tafjord». Det var Albatrosh i spann med Lene Grenager og Hild Sofie Tafjord frå den også plateaktuelle og grenselause kvartetten SPUNK. I 2011 kom albumet «Yonkers», i fjor «Tree House» med Trondheim Jazzorkester. Når Albatrosh stadig lyder like doggfriskt med låtar som «The Sheriff», «Early Bird», «Wolf Whistle» og «Hula Hop» attåt «Night Owl», er det ein like levande, intuitiv, musikalsk samforstand mellom dei to som dermed fangar lydaren like sterkt. Endå sterkare om du er ei nattugle.
Dagsavisen (NO)

Reviews of “Yonkers” (2012)

This is exuberant and occasionally unique playing – merry, vamping melodies get befuddled, hover on the edge of really swinging, and drift in and out of freer territory. Roligheten bashes out some percussive key-tapping and reed abuse to switch up the palette at times, just as fellow Scandos Håkon Kornstad or Mats Gustafsson might do. An emotionally complex, big-hearted set. 4/5.
Uncut (UK)

Albatrosh are the twentysomething Norwegian duo of pianist Eyolf Dale and saxophonist André Roligheten. Star composer Maria Schneider hailed their “great interplay and amazing improvisation, effective and colourful compositions” when they won the Best Band prize at the North Sea festival in 2009, and this third album illustrates what she meant. Sometimes they operate in a subdued free-improv space populated with sly multiphonic sax sounds and tinkling piano, sometimes they are quirkily dynamic, and the balance between meticulous, integrated composition and improv freedom is imaginatively struck. Pieces such as Linedance and Pickup Truck rattle through fast, intertwined postbop melodies bristling with percussive sax blurts and cop-show piano rumbles, while slow features such as Central Park and Pannebrask explore deep, sax-ballad sighs or tone-bending meditations. Both players are formidable improvisers, but the quality of their compositions makes that task easier – it’s a combination of elements that suggests the sax/piano conversations of Julian Arguelles and John Taylor. 4/5.
The Guardian (UK)

Seen from one angle, this pliable young Norwegian duo could be slotted squarely in the lineage of Keith Jarrett’s exalted work with Jan Garbarek in the 1970s: all the identifying traits are there, from the classical poise to the emotional ardor to the intimation of melodic caprice. But there’s more to Albatrosh — which is to say, the pianist Eyolf Dale and the saxophonist André Roligheten — than any sort of pigeonholing could allow. “Yonkers” (Rune Grammofon), the duo’s third album, is an outright joyride, full of sprightly intricacies (“Linedance”) and boppish contingencies (“Fifths”) and meditative spaces (“Central Park”). Mr. Roligheten has a brusque but appealing tone on tenor saxophone, and Mr. Dale extracts rich sonorities from the piano; their fundamentals are sound. But it’s their intuitive chemistry that lifts the album to another plane, raising hopes for the next go-round.
New York Times (US)

Albatrosh weave inspired improvised passages into compositions for piano and saxophone. The results are eight short pieces which build upon their own economy of sound and length in order to create a colourfully impressionistic music. The interplay between Dale on piano and Roligheten on sax is never less than perfectly intuitive, while always allowing for one or another to embark on flights of fancy. Perfect late-night jazz.
Rock-a-Rolla (UK)

Eine ganz andere Welt klingt uns dann von der CD “Yonkers” entgegen (rune grammofon). Die beiden Norweger André Roligheten (Tenorsaxophon) und Eyolf Dale (Klavier) – Gruppenname: Albatrosh – spielen eine intime Kammermusik, für die uns absolut kein Beispiel einfällt. Kultivierte Artikulation und das Harmonieverständnis der E-Musik bis zurück in die dreißiger Jahre verbinden sich mit den Errungenschaften der freien Kollektivimprovisation im Jazz. Die selbstkomponierten Themen sind kurz und charaktervoll, sie lassen sich in den melodischen Paraphrasen gut erinnern. Begleit- und Solofunktionen fluktuieren bis zur Unterscheidbarkeit. In den impressionistischen Teilen nistet immer noch der Humor; in den aufbrausenden Passagen verschwindet nie die ganze Fülle des Lebens. Märchenhaft verwunschene Töne in den hohen Lagen des Saxophons, innige Verschlingungen und Selbstbehauptungswille: ein über allen regionalen Zuordnungen schwebendes Meisterwerk.
Frankfurter Allgemeine Zeitung (DE)

Die Jazzszene Norwegens brodelt. Die beiden gerade mal 26-jährigen Dale und Roligheten können bereits drei gemeinsame Veröffentlichungen vorweisen, die ersten beiden mit beeindruckendem Echo in der nordischen Presse. Diese dritte Platte, aufgenommen in den Oktaven-Studios in Yonkers, einem Vorort von N.Y.C., ist das Ergebnis einer – in ihren eigenen Worten – ”magic late night session”. Die beiden, die sich bereits aus frühen Schuljahren kennen, wissen offenbar genau, in welche Richtung sie musikalisch gemeinsam gehen wollen. Dies drückt sich aus in einer improvisatorischen Vertrautheit und in einer Sicherheit des Ausdrucks, auf die wohl manch ein doppelt so alter Musiker noch wartet. Das eine oder andere der acht Stücke schwelgt zwar gefährlich nahe am romantischen Gesülze, aber insgesamt ist die späte Dreiviertelstunde eine verführerische Entführung in eine gefühlvolle und ausdrucksstarke Welt. 4/5.
Jazz`n`More (DE)

Ein neues Duo aus Norwegen ist Albatrosh. Saxofonist Eyolf Dale und Pianist André Roligheten arbeiten sich auch “Yonkers” von der Erfahrung des Alternative Rock zurück zum Niemandsland zwischen Cool- und Free Jazz. Ihre Dialoge können noch so verstiegen sein, sie verlieren nie den Bezug zum Diesseits. Albatrosh sind zugleich out und doch jeden Augenblick in.
JAZZthing (DE)

Zwei junge Norweger, der Pianist Eyolf Dale und der Saxophonist André Roligheten, pflegen diese Form des musikalischen Miteinanders seit ihrem 16. Lebensjahr. Mit 26 Jahren nahmen sie kürzlich ihr mittlerweile drittes Album Albatrosh “Yonkers” in einem Studio in Yonkers nördlich von New York auf. Ihre akademische Musikausbildung spürt man in den sehr strukturierten Stücken, deren abwechslungsreiche Improvisationen ein wenig kalkuliert und standardisiert erscheinen. Technisch spielen sie auf hohem Niveau wie junge Menschen, die erwachsen wirken wollen und das Spielerische dabei noch nicht ganz vergessen haben.
Jazzpodium (DE)

Die beiden jungen Norweger haben sich in New York dieser Herausforderung gestellt, in dieser schwierigen Instrumentenbesetzung miteinander Lösungen zu suchen. Es ist ihnen famos gelungen. So, abgeklärt und die Jazzgeschichte im kleinen Finger habend, muss das klingen. Da wird nicht über formale oder technische Probleme diskutiert, sondern auf hohem Niveau miteinander kommuniziert. Die Bälle fliegen wie bei einem rasenden Tischtennisspiel zwischen den Musikern hin und her, werden gefangen oder auch fallengelassen. Wichtig ist nur der Sieg, will sagen das Gelingen dieses Hochrisikospiels. Man wird diese beiden Musiker in den nächsten Jahren wohl auch in anderen Besetzungen hören. Allein der Opener macht Lust auf mehr.
Freistil (AT)

En høyeksplosiv blanding av avansert instrumentbeherskelse og ustoppelig improvisasjonslyst… i all sin intrikate melodiske, rapsodisk-rytmiske og klanglige velde er musikken på “Yonkers” en formidabel oppvisning i sømløst samspill på begge sider av grensen mellom abstrakjson og streit melodikk/harmonikk. Om Håkon Kornstad/Håvard Wiik has satt standarden for saksofon/piano-duetter i norsk jazz, sier noe meg at Roligheten/Dale er i ferd med å puffe den et hakk videre med dette albumet som mildt sagt er oppsiktsvekkende, både kompositorisk, improvisatorisk og instrumentalt. 6/6.
Dagbladet (NO)

To sjeler og ein tanke er ein oppbrukt metafor, men det er sjeldan å høyre slik nydeleg musikalsk samverknad mellom to musikarar som aldri går i vegen for kvarandre, men som er så skapande saman, vekslande i temperatur og uttrykk gjennom åtte spor som er ei samanhengande perlerad. Betre kan det knapt bli, folkens.
Dagsavisen (NO)

En fascinerende blanding av frie improvisasjoner og vakre melodilinjer. Sjangermessig ligger duoen i grenseland mellom modernistisk jazz og samtidsmusikk, men de er heller ikke redd for å spille streite melodier. Roligheten og Dale har spilt sammen siden tenårene, og de passer hverandre som hånd i hanske. Det er nesten noe telepatisk over samspillet deres. Sjelden har jeg hørt saksofon og piano i så tett og fin vev. 5/6.
Adresseavisen (NO)

Albatrosh har dybde i det de gjør. Det selvkomponerte materialet spiller temaer og tilnærming fra flere jazzepoker, men fremtrer med egenart og lavmælt dynamisk snert. Stilkontrastene står ikke mot hverandre. De inngår allianser som bærer Albatrosh´ særpreg. De melodiøse linjene bukter seg smidig på fritt underlag og skinner stille. 5/6.
Aftenposten (NO)

Den vitale kombinasjonen av melodisk teft, improvisatorisk modighet, teknisk kontroll og en dose råskap gjør at Albatrosh er en duo som fortsetter å imponere og gjøre seg gjeldende i et allerede breddfullt segment av jazzen. 5/6.
Bergens Tidende (NO)

De er begge mestere på hvert sitt instrument. Pianist Dale med sin glimrende venstrehåndstekikk og saksofonist André Roligheten med sin poetiske og sødmefylte klang. Hver for seg er de store, men sammen er de enda større: “Yonkers” er en eneste stor briljering i samspill. Det som imponerer meg mest er cd-ens gode komposisjoner. Aller mest liker jeg de som bygger seg på korte melodiske temaer og er kreative innenfor dette. Dette er musikk som avslører flere dimensjoner hver gang man lytter til den. Rett og slett mesterlig gjort. 5/6.
Telemarksavisa (NO)

http://www.nytimes.com

http://www.guardian.co.uk

http://www.allaboutjazz.com

http://thejazzbreakfast.com

http://www.popmatters.com

http://www.dagbladet.no

http://www.tidningenkulturen.se   (swedish)

http://www.nordische-musik.de   (german)

http://www.ragazzi-music.de   (german)

http://jazzonblog.blogspot.com   (german)

http://www.writteninmusic.com   (dutch)

http://www.telegraaf.nl   (dutch)

http://www.hisvoice.cz

Old excerpts from the media:

Interviews / reviews / articles (in Norwegian & English)

AllAboutJazz, concert review PUNKT 09

NRK P2, Radio Interview & live broadcast of concert

AllAboutJazz, CD review

Irish Times (Ireland)

Sunday Tribune (Ireland)

Bergens Tidende, CD review 5/6

TV2 Nettavisen, CD review 5/6

Dagbladet, CD review 5/6

Varden, CD review 5/6

Telemarksavisa, CD review 5/6

Norsk Jazzforum, Jazzintro

Telemarksavisa December 2007

Rikskonsertene, Jazzintro

Jazznytt, Jazzintro

All About Jazz march 2008

Dagbladet march 2008

Jazznytt september 2007





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