WWW.ALBATROSH.COM

official website of the Norwegian jazz duo

First reviews of Night Owl! // Første anmeldelser!

Our fifth album, Night Owl, is out there as we speak, and two national Norwegian newspapers have already reviewed it. Read them here.

The music has also been getting some international airplay, Deutschlandradio featured it on their jazz show this week.

I jazzen lever albumformatet glade dager. Den norske duoen Albatrosh har vist jevnt stigende kurve siden oppstarten i 2006. Duoen har mottatt flere priser og er nå ute med sitt femte album. André Roligheten (saksofon og klarinett) og Eyolf Dale (piano) dro til en liten gård i den tyske byen Osnabrück for å finne roen og spille inn sine åtte nye komposisjoner. Piano/saksofon er et av jazzens flotteste formater, og duoen gjør slettes ikke skam på det. “Night Owl” er meget vakker og interessant duojazz med mothaker, en plate veldig mange vil sette pris på bare de får hørt den.
Dagens Næringsliv (NO)

Då Albatrosh i 2009 gav ut sitt første album «Seagull Islands», var tittelen på meldinga mi «To sjeler, ein duo». Fem år og like mange album seinare er det eit like gyldig statement, albumet heiter «Night Owl», og duosamarbeidet mellom skulekameratane frå Skien er like glitrande. For nykomarar snakkar vi om pianist Eyolf Dale og saksofonist André Roligheten, som her i avisa dessutan toppa årets ti på toppliste i 2010 med «Mystery Orchestra with Grenager & Tafjord». Det var Albatrosh i spann med Lene Grenager og Hild Sofie Tafjord frå den også plateaktuelle og grenselause kvartetten SPUNK. I 2011 kom albumet «Yonkers», i fjor «Tree House» med Trondheim Jazzorkester. Når Albatrosh stadig lyder like doggfriskt med låtar som «The Sheriff», «Early Bird», «Wolf Whistle» og «Hula Hop» attåt «Night Owl», er det ein like levande, intuitiv, musikalsk samforstand mellom dei to som dermed fangar lydaren like sterkt. Endå sterkare om du er ei nattugle.
Dagsavisen (NO)