WWW.ALBATROSH.COM

official website of the Norwegian jazz duo

Yonkers receives great reviews!

En høyeksplosiv blanding av avansert instrumentbeherskelse og ustoppelig improvisasjonslyst… i all sin intrikate melodiske, rapsodisk-rytmiske og klanglige velde er musikken på “Yonkers” en formidabel oppvisning i sømløst samspill på begge sider av grensen mellom abstrakjson og streit melodikk/harmonikk. Om Håkon Kornstad/Håvard Wiik has satt standarden for saksofon/piano-duetter i norsk jazz, sier noe meg at Roligheten/Dale er i ferd med å puffe den et hakk videre med dette albumet som mildt sagt er oppsiktsvekkende, både kompositorisk, improvisatorisk og instrumentalt. 6/6.
Dagbladet (NO)

To sjeler og ein tanke er ein oppbrukt metafor, men det er sjeldan å høyre slik nydeleg musikalsk samverknad mellom to musikarar som aldri går i vegen for kvarandre, men som er så skapande saman, vekslande i temperatur og uttrykk gjennom åtte spor som er ei samanhengande perlerad. Betre kan det knapt bli, folkens.
Dagsavisen (NO)

En fascinerende blanding av frie improvisasjoner og vakre melodilinjer. Sjangermessig ligger duoen i grenseland mellom modernistisk jazz og samtidsmusikk, men de er heller ikke redd for å spille streite melodier. Roligheten og Dale har spilt sammen siden tenårene, og de passer hverandre som hånd i hanske. Det er nesten noe telepatisk over samspillet deres. Sjelden har jeg hørt saksofon og piano i så tett og fin vev. 5/6.
Adresseavisen (NO)

Albatrosh har dybde i det de gjør. Det selvkomponerte materialet spiller temaer og tilnærming fra flere jazzepoker, men fremtrer med egenart og lavmælt dynamisk snert. Stilkontrastene står ikke mot hverandre. De inngår allianser som bærer Albatrosh´ særpreg. De melodiøse linjene bukter seg smidig på fritt underlag og skinner stille. 5/6.
Aftenposten (NO)

De er begge mestere på hvert sitt instrument. Pianist Dale med sin glimrende venstrehåndstekikk og saksofonist André Roligheten med sin poetiske og sødmefylte klang. Hver for seg er de store, men sammen er de enda større: “Yonkers” er en eneste stor briljering i samspill. Det som imponerer meg mest er cd-ens gode komposisjoner. Aller mest liker jeg de som bygger seg på korte melodiske temaer og er kreative innenfor dette. Dette er musikk som avslører flere dimensjoner hver gang man lytter til den. Rett og slett mesterlig gjort. 5/6.
Telemarksavisa (NO)